Rapport från höstmötet

Först på plats på Lisebergs camping var Kjell och Tone som kom redan på fredagen. Detta var starten på deras färd ner till Tunisien. Vad är bättre än att starta en resa med sämsta tänkbara väder (eller nästan iaf)? Då kan det ju bara bli bättre!

DSCF2312

Vi var 31 stycken som slöt upp i ett regnigt Göteborg. Eftermiddagen inleddes med en liten förevisning av fordon och taktält. Mycket påkallat av två nyfikna och potentiella nya medlemmar som ville komma och se vilka vi var och vad vi höll på med.

I konferensrummet fortsatte vi (alla med gröna Lisebergskaninöron på huvudet, ok kanske inte alla… ja, det var väl nån som hade de på sig iaf…) med en presentatiosrunda med tanke på att det var ett par nya medlemmar med för första gången. Vi tog även upp en del synpunkter inom föreningen, bl.a om öppenheten på hemsidan, vad bör/vill vi ha synligt för allmänheten och vad vill vi ha exklusivt för våra medlemmar… Kanske ska vi ha några reseberättelser öppna, ett tag kanske iaf…? Det fanns synpunkter på informationen på förstasidan, att den kanske borde uppdateras… Hur skulle balansen se ut mellan att locka fler medlemmar utan att samtidigt tappa ”alla-känner-alla-känslan”… osv. Det togs inga beslut utan det var mer lite allmänna diskussioner innan mötets ”huvudpunkt”; Ola Ringdahls presentation av hans familjs resor (i den bästa av expeditionsbilar – Land Rover Defender).

Ola presenterade deras 1½ år långa resa härifrån till Kambodja. Att presentera det på lite drygt en timme innebar ju endast ett tunt skrap på ytan av alla otroliga upplevelser. Och allt detta med fyra små barn! Men för att dryga ut presentationen hade han med sig boken om den resan som han sålde på plats, och jag tror han fick sålt en hel del under helgen. Han berättade även lite kort om deras första större resa från Kapstaden till Nordkap (också den i den bästa av expeditionsbilar – som givetvis fungerade som en klocka hela resan 😉 ).

DSCF2309

Tyvärr hade vi bara avsatt 1½ timme till Ola, tror att vi alla gärna hade lyssnat ett par timmar till. Men en middag kom i vägen. Helgen var inte helt utan egna äventyr, middagen serverades en ca 10-min promenad genom en becksvart skogsdunge i hällregn med en avspärrad bro som vi var tvungna att forcera – men den som väntar på nåt gott…

Efter middagen hade vi en spontan efterfest i Klas Boethius vandrarhemslänga, (för vår egen säkerhets skull fick vi inte vara kvar i konferenslokalen resten av kvällen).

DSCF2320          DSCF2321

Vi var några som sov i taktält under natten, jag ville prova min nya madrass, men det blev inte så mycket sömn pga att man trodde att man skulle blåsa bort med tält och allt… Madrassen fick OK iaf!

Efter frukosten samlades vi åter igen för att diskutera nästa års ”tunga” resa: den före detta ”Kina-resan” som numer är ”Mongoliet-resan”. Då det av naturliga skäl är svårt för många att få så mycket ledigt som skulle krävas för en sån expedition diskuterade vi lite olika alternativ.

1)    Ett gäng som kör raka vägen till Mongoliet och sen i grova drag tillbaka via Kazakstan Kirgizistan, Uzbekistan, norr om Kaspiska havet och sen söder om Svarta havet. Tidsåtgång för detta – förmodligen minst 10 veckor…??

2)    De som inte har möjlighet att ta så mycket ledigt föreslås köra direkt till Almaty i Kazakstan där det vore kul om alla kunde mötas upp. Sen samma väg tillbaka?

3)    Det diskuterades lite om ett tredje alternativ, att köra Svarta havet runt, med eller motsols, kör man medsols skulle man ju ev. kunna möta upp de i alt 1 och 2..?

2)    De som inte har möjlighet att ta så mycket ledigt föreslås köra direkt till Almaty i Kazakstan där det vore kul om alla kunde mötas upp. Sen samma väg tillbaka?

3)    Det diskuterades lite om ett tredje alternativ, att köra Svarta havet runt, med eller motsols, kör man medsols skulle man ju ev. kunna möta upp de i alt 1 och 2..?

Andra idéer i samband med denna resan var att de som hade lust/möjlighet/lite tid skulle kunna flyga in någonstans/ta transsibiriska järnvägen, följa med en bit och sen flyga hem…?

För att ta hela detta vidare från planer till verklighet är tanken att det skall läggas upp två konkreta förslag, med tider och en rutt, så får de som vill och kan haka på och sen kan man finjustera planerna sen.

Tiden började nu lida mot lunch och många hade en bit att åka. Så det togs inga beslut om nästa möte, men information om det kommer upp här under News så småningom!

Tack alla för ett trevligt möte!

Andra idéer i samband med denna resan var att de som hade lust/möjlighet/lite tid skulle kunna flyga in någonstans/ta transsibiriska järnvägen, följa med en bit och sen flyga hem…?

För att ta hela detta vidare från planer till verklighet är tanken att det skall läggas upp två konkreta förslag, med tider och en rutt, så får de som vill och kan haka på och sen kan man finjustera planerna sen.

Tiden började nu lida mot lunch och många hade en bit att åka. Så det togs inga beslut om nästa möte, men information om det kommer upp här under News så småningom!

Tack alla för ett trevligt möte!

// Linus Hjelm, sekreterare /

 

En tanke om “Rapport från höstmötet

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.